Thursday, December 19, 2013

Surah Al Hadid ayat 18 hingga 24

Bismillah...

Walau tahu anda pasti telah memiliki tafsir, saya nak kogsi juga ayat ini dalam blog.. kebelakangan ni cuba memastikan diri untuk mengaji dan memahami tafsirnya... alhamdulillah masih dapat bertahan berterusan beberapa hari.. Berlapan dada membaca dan memahami tafsirnya... Subhanallah.. kenapalah hidup saya selama ini melalaikan satu2nya buku yang paling mengatasi segalanya.. belum terlambat kan.. jom kita baca bersama.. jangan baca dalam hati.. kena sebut atau lafazkan.. in syaa Allah.. akan faham maksud saya.. sendiri tahu k.. moga kita bersama mendapat manfaatNya..

Sesungguhnya orang yang bersedekah baik lelaki mahupun perempuan dan meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik, akan dilipatgandakan (balasannya) bagi mereka dan mereka akan mendapat pahala yang mulia.

Dan orang yang beriman kepada Allah dan Rasul RasulNya, mereka itu orang yang tulus hati (pecinta kebenaran) dan saksi2 di sisi Tuhan mereka. Mereka berhak mendapat pahala dan cahaya. tetapi orang yang kafir dan mendustakan ayat Kami, mereka itu penghuni neraka..

Ketahuilah, sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda gurauan, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dalam kekayaan dan anak keturunan. seperti hujan yang tanam tanamanya mengagumkan para petani, kemudian (tanaman) itu menjadi kering dan kamu melihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaanNya. dan kehidupan dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu.

Berlumba2lah kamu mendapatkan ampunan dari Tuhannu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang yang beriman kepada Allah dan Rasul RasulNya. Itulah kurniaan Allah yang diberikan kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar.

Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri semuanya telah tertulis dalam Kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah.

Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri.

Iaitu orang yang kikir dan menyuruh orang lain berbuat kikir. Barangsiapa yang berpaling (dari perintah Allah) maka sesungguhnya Allah, Dia Maha Kaya Maha Terpuji 

No comments:

Post a Comment