Monday, December 2, 2013

Hari Yang Basah.. Bersambung...

Maka bergemerlapanlah 7 dulang hantaran dari pihak lelaki yang dipegang secara gigihnya oleh wanita bertitle mokcik yang sedondon warnanya iaitu oren namun yang x bo tahan lip lapnya menyinari mataku yang rabun mengalahkan kilauan dulang hantaran.. yang menjadi masaalah adalah kebajikan dan keselamatan duit mas kawin dan duit hantaran.. almaklumlah dolu2 mana ada kertas cek bagai,, silap haribulan mokcik tu sapu buat lap lipstick..lagi satu dolu2 kalau lagi tebal fulus di bawa atau lagi berat macam 10 kg kampit beras tu dulang wang hantaran sah2 senyum melebar ke telinga mak bapak pengantin pompuan.. nek tok saya ler tuh..



andsome sungguh pok su waktu tuh ngan baju melayu seragam ala2 brand sekolah menengah atasan berwarna putih nagn songkok tarbus yang tinggi itu.. berjalan lagak cool macho man menuju ke tangga umah.. Tetiba...' o mak ekau ku balun basah eh  abis baju ko nak..alaaa.. pengantin basah..issshhh sapo yang cucuk den tadi nih... nanti ko adoi.. ponek den...eh bukan.. ' semua yang ada terdiam tak berani bersuara dan ramai menerkup mulut masing2 menahan tawa kecuali pemegang dulang yang menggigil2 menahan gelak di samping beban barangan dulang tersebut..Rupanya Nek Biah yang memang mudah melatah sedang memegang besen air basuhan beras untuk disiram ke pokok orkid tok nek  telah disergah oleh kanak2 nakal yang ada di situ.. apa lagi dek melatah air dalam besen tercurah kebetulan pula diarahkan ke pengantin lelaki ie pok su ku... adussss.. pucat lesi pok su ku.. ntah menahan amarah atau kesejukan atau kepanikan.. mano nak dapat ganti baju spare tak do.. duit habih dah untuk kenduri kawin..la ni senangla banyak baju melayu.. dolu2 tempah sebulan yeop baru siap..

Cepat2 tok nek ku ke dalam bilik dan keluar semula dengan sepasang baju melayu baru tu tak le baru sangat tapi tak le usang .. pok su ku pun minta diri masuk ke bilik untuk menukarkn bajunya yang telah basah.. 5 minit tak keluar juga.. 10 minit tak keluar juga 30 minit.. tuk nek dah x bo tahan.. punggung tok kadi pun dah ber'abu'...bukan berasap lagi dah.. ghupa2nya pk su ku malu.. bak penye.. baju to nek jauh lebih kecil berbanding pok su ku yang tinggi dan berbidang lebar dadanya... ala2 macam Hulk menjadi incredible cuma kulit je tak hijau..Tuk Nek segera mendapat idea.. tuk Nek memang seorang panjang akal.. loyar buruk pun ye gak.. dia teringat citer P Ramlee.. lalu diambilnya blazer Pak Ngah yang tertinggal 2 minggu sebelumnya dan disuruhnya pakai bersama kain pelikat... itulah dianya.. majlis akad nikah 1001 hikayat.. dok pe.. apa2 pun kami  bersyukur.. walau satu demi satu dugaan dan ujian melanda pok su... akad disahkan dengan sekali lafaz sahaja... terbaikkk.. so kome jangan tanya mana nyer gambor nikah meka... mau dapat cap 5 jari di pipi mulusmu...  Ada yang teringin?

No comments:

Post a Comment