Tuesday, December 24, 2013

10 Minit Sebelum Subuh

Assalam Alaik

Bismillah..

Terjumpa doa ba'da atau usai solat fajar.. Suka dengan maksudnya.. maka saya kongsikan bersama.. andai terjaga di pagi hari saat Azan Subuh 10 minit lagi baru berkumandang.. bagus juga solat sunat fajar dilaksanakan diiringi doa ini.. Mudah2an solat diterima doa dimakbulkan.. Aaamiiin.. 



Pengertiannya

“ Ya Allah, sesungguhnya daku memohon kepadaMu akan rahmat dari sisiMu, yang dengannya Engkau menunjukkan hatiku, Engkau himpunkan kecerai beraianku, Engkau perbaiki porak perandaku, Engkau tolak fitnah-fitnah daripadaku, Engkau perbaiki agamaku dengannya, Engkau pelihara orang/ barang ghaibku, Engkau angkat orang yang memberi kesaksian bagiku, Engkau bersihkan amalku dengannya, Engkau putihkan/cemerlangkan wajahku dengannya, Engkau ilhamkanku petunjuk dengannya, dan Engkau pelihara daku dari setiap keburukan.

Ya Allah, berikanku keimanan yang benar, keyakinan yang setebalnya tidak ada kekafiran dan dengan rahmat itu daku memperoleh kemuliaanMu, kemurahanMu di dunia dan akhirat.

Ya Allah, sesungguhnya daku memohon keberuntungan dalam pengadilan (di hari kiamat), kedudukan orang-orang yang mati syahid, kehidupan orang-orang yang berbahagia, kemenangan atas para musuh dan berteman dengan para Nabi.

Ya Allah, sesungguhnya daku pohonkan keinginanku padaMu meskipun akalku lemah, dayaku sedikit, amalku singkat, dan daku memerlukan RahmatMu, maka kememohon kepadaMu wahai Dzat Yang Menyembuhkan dada (penyakit hati) sebagaimana Engkau selamatkan antara lautan maka selamatkanlah daku dari azab siksa neraka, dan dari hasutan kebinasaan dan fitnah kubur.

Ya Allah, apa yag tidak terjangkau oleh pendapatku, lemah amalku, niat dan cita-citaku tidak dapat mencapainya terhadap kebaikan yang Engkau janjikan kepada seseorang dari hambaMu atau kebaikan yang Engkau berikan kepada seseorang dari makhlukMu, maka sesungguhnya daku gemar kepadaMu padanya dan daku menempuhinya, wahai Tuhan pemilik alam semesta.

Ya Allah, jadikanlah kami orang yang menunjukkan dan mendapat petunjuk (dariMu), tidak sesat dan tidak menyesatkan dengan memusuhi musuh-musuhMu dan membela wali-waliMu (kekasih-kekasihMu). Mencintai orang yang ta’at kepadaMu dari makhlukMu dengan kecintaanMu, dan kami memusuhi orang yang menyelisihMu dari makhlukMu dengan permusuhanMu.

Ya Allah, inilah doa dan atas Mu lah perkenaanNya dan inilah kesungguhan dan atasMulah penyerahan itu. Sesungguhnya kami milik Alah dan kepadaNya kami kembali, dan tidak ada daya upaya serta kekuatan kecuali dengan pertolonganMu  Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Besar, Yang Memiliki tali yang kuat dan urusan yang benar, daku mohon keamanan kepadaMu pada Hari Hukuman dan daku memohon syurga pada hari yang abadi bersama orang-orang yang didekatkan, yang menjadi saksi, ruku’, sujud dan memenuhi janji-janji. Sesungguhnya Engkau Maha Penyayang dan Maha Pengasih dan Engkau berbuat sesuatu yang Engkau kehendaki.

Maha Suci Dzat yang mengenakan kemuliaan dan Dia berfirman dengannya. Maha Suci Dzat Yang manatasbih itu tidak layak kecuali bagiNya. Maha Suci Dzat Yang memiliki anugerah dan kenikmatan-kenikmatan. Maha Suci Dzat Yang Menghitung segala sesuatu dengan ilmuNya.

Ya Allah jadikanlah cahaya dalam hatiku, cahaya dalam kuburku, cahaya dalam pendengaranku, cahaya dalam pandanganku, cahaya pada rambutku, cahaya dalam kulitku, cahaya dalam dagingku, cahaya dalam darahku, cahaya dalam tulangku, cahaya dimukaku, cahaya disebelah kanan kiriku, cahaya diatasku, dan cahaya dibawahku. Ya Allah, tambahkanlah cahaya bagiku, berilah daku cahaya dan jadikanlah cahaya bagiku”. 

Penghargaan: 1hati17an.blogspot.com

No comments:

Post a Comment