Tuesday, January 7, 2014

Syahadah..

Assalam Alaik..

Bismillah..

Pembukaan tirai 2014 ni .. sangat memenatkan.. ini pun mata sangat mengantuk.. digagahi jua perkongsian ilmu... terasa kerdil diri ini tatkala mendengar ceramah seorag ustaz akan suatu perkara kecil asas dan penting tetapi diri tidak ketahui.. 

Kalimah syahadah.. dilafaz sekurang2nya 9 kali sehari dalam solat fardhu.. itu baru aqidah iaitu beriman kepada Allah swt dan rasulNya.(dan rukun iman yang lain). ikhlas bersungguh2 tatkala menzahirkannya.. jangan dilupa part II syahadah adalah penyaksian akan Rasulullah saw ... secara tersiratnya pada ucapan Lillaahi Taala..segala amalan (rukun islam selain syahadah) adalah seharusnya bersandarkan amalan sunnah baginda Rasulullah saw.. cara solat cara berpuasa cara menunaikan haji dan umrah cara membayar dan mengendalikan zakat...

Kita terkadang disebabkan sedar akan kekurangan ilmu sanggup melakukan apa sahaja yang dikatakan dapat menambah bekalan akhirat.. sehingga kita terleka bahwa amalan Rasulullah saw hambaNya yang paling sempurna adalah amalan yang perlu kita ikuti dan bermakna tiada satu pun lebih berharga daripada mencontohi amalan Rasulullah saw.. sebagai contoh..

Ghupenyer.. zikir yang paling bermakna dan disukai Allah swt adalah kalimah   .. yang saya dok baca zikir macam2 tak dapat mengatasi kesan zikir tersebut... haruslah sebelum zikir itu kita beristighfar dahulu...

Apapun alhamdulillah.. akhirnya Allah swt memberiku petunjuk dan hidayahNya.. Alhamdulillah..mulai hari ini kalimah ini akan sering diperdengarkan kerana Allah swt..

No comments:

Post a Comment