Friday, January 10, 2014

Khusyuknya Dia

Assalam alaik..

Bismillah



Kekadang kita terlihat orang atau diri kita sendiri tanpa sedari khusyuk benor melakukan sesuatu.. buyi halilintar ke angin topan ke ratu cantik dunia ke ultraman ke batman ke .. tak menggugat kekhusyukkan mereka dalam pekerjaan atau urusan yang sedang dibuat.. Alhamdulillah....namun bagaimana dalam solat 5 waktu kita setiap hari..?


Setiap waktu kalau dilaksanakan solat tu secara umum jika berseorang dalam 5 minit.. sehari hanya 25 mimt.. hmm selama 25 ini adakah kita khusyuk 100%?..

Ada pendapat menyatakan asas untuk mendapat tahap khusyuk ini adalah dengan memelihara kebersihan 'hati'. Justeru 'hati' ini perlu mandi tiap masa bagi bersih ke?.. Belah dada ambik hati.. hahaha..

Dikatakan mengikut Imam Ghazali ada 6 unsur ibadah hati yang ditekankan untuk mencapai tahap kekhusyukkan..

1. Kehadiran hati terhadap perkara yang dilakukan
2. Pemahaman tentang perkara yang dilakukan
3. Pengagungan rerhadap Kebesaran Allah swt
4. Merasakan kehebatan Allah swt 
5. Mengharap pahala dan Keredhaan Allah swt
6. Malu berdepan dengan Allah swt...

Bila diamati dalam 6 perkara di atas perkara 1 dan 2 merupakan faktor utama khusyuk dalam melakukan sesuatu pekerjaan.. Namun dalam ibadah perkara 4 hingga 6 perlu hadir... bagaimana?.. go back to perkara 1 dan 2 bukn tentang ibadah tersebut tetapi tentang Allah swt.. Akidah kita Tauhid kita.. di mana?...

Ada juga menyatakan lagi kerap kita mengingati Allah swt di luar waktu solat lebih mudah untuk kita khusyuk dalam solat...mendirikan solat ibarat 'Coming Home 2 an old friend'..
...wallahualam

Sekadar melenggokkan jemari melakarkan imej di hati.. 

No comments:

Post a Comment