Wednesday, January 7, 2015

Kalamullah..~ ayat 77 Siri 1

Bismillah..

Assalamualaikum Slam Sejahtera dan Salam Tahun Baru ..err dah hari ke 7 pun.. aaaaah.. bagus.. nombor tujuh juga .. what a coincidence dengan apa yang hendak saya coretkan kali ini..

Sebagai umat Islam kita tahu bahawa panduan hidup kita hendaklah berlandaskan Al Quran. Di dalamnya terkandung sebanyak 114 surah yang disusun kepada 30 Juzuk..


 114 buah surah ini ada mengandungi bilangan ayat yang banyak dan sedikit yang diturunkan kepada baginda Rasulullah saw di Mekah dan ada yang diturunkan di Madinah . saya belum lagi hafaz AlQuran masih merangkak membaca dan cuba memahami isinya namun gatal tangan ini untuk mencoret terjemahan ayat ke 77 bagi surah2 yang mempunyai lebih daripada 77 ayat.. ni bukan main2 .. 

Ayat 77...

Surah ke 2 Al Baqarah ... أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ
Tidakkah mereka mengetahui bahwa Allah mengetahui segala yang mereka rahsiakan dan segala yang mereka nyatakan?

Surah ke 3 Ali Imran.إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَٰئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

Sesungguhnya orang yang menjual beli dengan janji Allah (mengutamakan keuntungan dunia yang sedikit) dan (mencabuli) sumpah-sumpah mereka dengan harga yang sedikit, mereka itu tidak mendapat bahagian (pahala) di akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan memandang kepada mereka pada hari kiamat dan tidak (pula) akan mensucikan mereka (dari dosa). Bagi mereka akan peroleh azab (seksa) yang pedih( yang tidak terperi sakitnya)..

Surah ke 4 An Nisa'..makin panjang kalam ni..
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً ۚ وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ ۗ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَىٰ وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا

Tidakkah kamu (hairan) perhatikan (wahai Muhammad) akan orang yang dikatakan kepada mereka: "Tahanlah tanganmu (dari bertindak melancarkan berperang yang belum diizinkan), dirikanlah sembahyang dan tunaikanlah zakat!" Setelah diwajibkan kepada mereka berperang, tiba-tiba sebahagian dari mereka (golongan munafik) takut (merasa gerun) kepada manusia (musuh), sama seperti takutnya kepada (azab) Allah, bahkan lebih sangat dari itu takutnya. Mereka (merayu kepada Allah dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami, mengapa Engkau wajibkan berperang kepada kami(pada saat ini)? Mengapa tidak Engkau tangguhkan (kewajiban berperang) kepada kami sampai kepada beberapa waktu lagi (akhir hayat)?" Katakanlah (Wahai Muhammad): "Kesenangan di dunia ini hanya sebentar (dan sedikit sahaja.dan akhirnya lenyap) dan akhirat itu lebih baik untuk orang yang bertakwa (kerana ia lebih mewah dan kekal selamanya), dan kamu tidak akan dianiaya sedikitpun.

Adohh. bukan sakit jemari..baru ekstrak dari 3 surah.. dabn berbaki lebih kurang 25 surah yang perlu discan kopi dan teh..... sebaliknya kepenatan otak yang minta di caj semula dan minda telah menrun ke tahap teta.. khuryuk tdo tu... to becontinued.. jika ada kesilapan tegurla yea.. saya hanyalah hambaNya biasa2 jer... 

Wassalam..

No comments:

Post a Comment