Sunday, October 26, 2014

Bukan Jamilah .. Tetapi Jahil la..

Bismillah..

Jahil... kekadang sesuka hati je kita mengata aka mengusik rakan dengan mengatakan 'ko ni jahil la'.. suka hati je kita menyebutnya.. astaghfirullah... maafkan diri ini..

Saya tak mahu sentuh tentang isu semasa yang hangat diperkatakan. tapi itulah hakikatnya andai diri kita jahil dengan hukum2 Allah swt.. nauzubillah..

Surah Ar Rum ayat 6 dan 7..

A006
Demikian dijanjikan Allah. Allah tidak pernah mengubah janjiNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
A007
Mereka hanya mengetahui perkara yang zahir nyata dari kehidupan dunia sahaja, dan mereka tidak pernah ingat hendak mengambil tahu tentang hari akhirat.

Menarik juga apabila terbaca dalam buku karangan Imam Habib Abdullah Haddad menyatakan seorang penyair terdahulu berkias akan orang jahil sebagai;
'Si jahil itu telah pun mati meskipun ajal belum menjemputnya. Tubuhnya itulah kubur meskipun ia belum dikebumikan."
Wow hebat juga gurindam penyair tersebut akan bayangan jahil. Kita perlu berhati2 agar terpelihara daripada golongan jahil terhadap perintah Allah swt.

Kejahilan merupakan ibu kepada kecelakaan dan bala di dunia dan di akhirat. AlHAsan Al Bishri r.a. pernah berkata 'Oleh kerana terlampau kenal benar akan dunia dan urusannya seseorang boleh meneka berapa berat satu dirham tanpa melihat. Tetapi jika ditanya tentang syarat bersuci dan solat ia akan menggeleng kepala kerana tidak tahu.'

Ilmu kurniaan Allah swt itu sangat luas..  teruskan mendalami ilmu tanpa putus asa asalkan bukannya ilmu berkaitan maksiat dan dosa...

No comments:

Post a Comment